Recept uspeha islamskog bankarstva

Ako je pohlepa bankara uzrok krize, da li je svet izvukao pouke? Sudeći prema sve popularnijem islamskom bankarstvu, koje zabranjuje kamate, izgleda da jeste. U čemu je tajna uspeha, jer – nijedna banka tog tipa, čiji ogranci postoje i u našem regionu, nije propala.

uspeh

Gde prestaje logika klasičnog, nastupa logika islamskog bankarstva. Kamata se ne zaračunava unapred. Zijad Ćosić iz Sarajeva, gde postoji mogućnost takvog poslovanja, kaže da je zadovoljan bankom, mada propisi Bosne i Hercegovine ne dopuštaju punu primenu principa te vrste bankarstva.

Zijad Ćosić kaže da banka učestvuje u biznisu i projektima tako što gleda uspeh samog preduzetnika, a ne samo kamatu.

“Ili recimo neki drugi segment koji je vezan za zatezne kamate koje druge banke naplaćuju 10 do 12 posto, ovde su na nivou dva odsto i one idu u dobrotvorne svrhe da se neki socijalni segmenti rešavaju u društvu”, rekao je Ćosić.

U Bi-Bi-Aj banci u Sarajevu tvrde da je finansiranje nekretnina kroz partnerski odnos i rentu umesto unapred ugovorene kamate najsličnije izvornom islamskom bankarstvu. To je mnogo prihvatljivije od hladnog pristupa gde banke gledaju da se namire pre nego što klijent potone.

“Ako mi damo recimo 90 odsto, a vi 10 odstoto za tu kuću, tu kuću kupujemo zjedno u partnerstvu. Onih 90 odsto koji sam ja kupio kao banka, ja iznajmljujem vama i naplaćujem vam rentu. Ja zarađujem na toj renti. Ne zarađujem na kamti. Znači, ja zarađujem uvek na nekoj ekonomskoj operaciji koja ima smisla koja ima vrednost koja nije imaginarna”, objašnjava Amer Bukvić, direktor Bi-Bi-Aj banke.

Klijent može da ima tekući račun, koji banka čuva i održava. Može da deponuje novac i za to banka može, ali i ne mora da naplati proviziju. Takođe, klijentu se ne zaračunava kamata na depozite i štednju, a nema ni plenidbe imovine ako ne uspe da vrati zajam.

“Kada je u pitanju štedni račun, onaj koji ulaže u štednju ne dobija nikavu naknadu i proviziju odakle se obezbeđuju značajna sredstva osim u slučaju ako mi kao klijenti otvorimo takozvani investicioni račun, izrazimo spremnost da banka upravlja našim sredstvima poput investicionog fonda i da u zavisnosti od rezultata koji banka kao upravljač ostvari mi dobijamo određeni profit”, rekao je Hasan Hanić, dekan Beogradske bankarske akademije.

I dok se islamsko bankarstvo i islamski marketing izučava sve više i na podiplomskim studijma na Oksvordu, a London postaje centar islamskog bankarstva gde se već obrće dve hiljade milijardi zelenih novčanica neki principi islamskog bankarstva nalaze uporiše i u našem Zakonu o udruženom radu.

Pre 40 godina tadašnje organizcije udruženog rada tada su delile rizik ali i dobit sa bankama.

  1. Komentariši

Vaš komentar

Upišite vaše podatke ispod ili kliknite na jednu od ikona da se prijavite:

WordPress.com logo

You are commenting using your WordPress.com account. Odjava / Promijeni )

Twitter slika

You are commenting using your Twitter account. Odjava / Promijeni )

Facebook fotografija

You are commenting using your Facebook account. Odjava / Promijeni )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Odjava / Promijeni )

Povezivanje na %s